Gästbloggare

Vi har ett antal gästbloggare på Vandringsguiden.se. Gästbloggare är utvalda personer som vill dela med sig av sina vandringar eller vandringskunskaper. Här nedan hittar du alla inlägg från våra gästbloggare. Skulle du vilja bidra och dela med dig av din erfarenhet och på så sätt inspirera andra. Vi tar emot både text och film. Dvs du får gärna även vlogga :0). Hör av dig till oss. Kontakta redaktionen för Vandringsguiden.se

Siw Berg

Jag ska följa med min kompis ca en vecka i Jämtland där vi ska tälta, vandra sen ska jag även fiska lite. Jag längtar såå! Jag tänkte berätta för er om mina förberedelser (planering, läsa kartor, inköp, vägning, bajsskola:), fjällektioner etc.) inför vandringen, och...

Vandring på Kreta- Ia Löfquist

Ia Löfquist som jobbar och har ett stort intresse för vandringar på Kreta. Ia kommer framöver vara en av Vandringsguidens gästbloggare. Hon kommer skriva om sin passion över vandring på Kreta och om att vandra i varmt klimat och bergigt landskap. Har du specifika...

Projekt långtur Kungsleden på skidor!

Projekt Långtur Kungsleden på skidor Jag heter Louise och är 33 år och gillar ganska många saker. Till exempel att vara ute i naturen. Fjällen tycker jag bäst om på vintern, då det går att åka skidor och man kan tälta utan myggor och regn (även om det kan inträffa...

Projekt Kungsleden

Johan och Jonas bloggade ”live” (i den utsträckning det nu blir live med mobiltäckningsfria områden i den svenska fjällmiljön!) från sin vandring på Kungsleden sommaren 2017. De hade satt upp ett mål att vandra hela Kungsleden i ett sträck vilket de genomförde...

Läs alla senaste inläggen från våra Gästbloggare

• Vandringsprofilen: Louise QuistgaardVandringsprofilen: Louise QuistgaardVandringsprofilen: Louise Quistgaard
  • Profilen: Emma IsingProfilen: Emma IsingVandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar vi Emma Ising  som är en mycket erfaren vandrare och en känd profil inom Friluftsfrämjandet.  Namn: Emma Ising Utbildning inom friluftsliv: Ungdomsledarutbildning inom Friluftsfrämjandet, ...
  • Care Mahila – om menstruell hälsa i Nepal och viljan att göra lite skillnadCare Mahila - om menstruell hälsa i Nepal och viljan att göra lite skillnad Vi har tidigare publicerat en vandringsprofil på Lisa Gårdlund, barnmorskan och vandraren som skapar menstruell frihet för kvinnor i Nepal. Det började med en livskris 2015. Skilsmässa. Sorg. Självömkan. I situationer som den har mormor lärt mig att det är bra att göra något för någon annan. Då gör det mindre ont. Det hade jag helt glömt ...
  • Vandringsprofilen: Lisa Gårdlund – Vandring för menskoppsfrihet i NepalVandringsprofilen: Lisa Gårdlund - Vandring för menskoppsfrihet i Nepal Vandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar Lisa Gårdlund som är barnmorska och vandrare. Och detta kombinerar hon genom att göra resor till Nepal där hon lämnar över menskoppar ...
  • Klöva Hallar – vandring i orörd naturKlöva Hallar - vandring i orörd natur Under 2019 kommer vi ha ett riktigt härlig gäng med gästbloggare här på Vandringsguiden. Vi har valt att ta in gästbloggare just för att visa på bredden och visa att vandring är för alla. Vi är många som älskar att vandra och vi gör det av olika anledningar. Detta inlägg kommer från Cody Zandelin som i ...
  • Gästbloggare: Sonfjällets Nationalpark – DagsturerGästbloggare: Sonfjällets Nationalpark - Dagsturer Detta inlägg kommer från Cody Zandelin som beskriver sin vandringsvecka som en vecka fylld med dagsturer. Du kan läsa mer om Cody i hans vandringsprofil. Min resa från ett sommarvarmt Malmö börjar tidigt på morgonen den 10/6. Strax efter klockan 12 anländer jag i ett något kyligare Östersund där min färd mot Skärsjövålen börjar. Jag stannar till i ...
  • Måkläppen – öppen för allmänheten!Måkläppen - öppen för allmänheten! Detta inlägg kommer från Cody Zandelin som beskriver sin vandringsvecka som en vecka fylld med dagsturer. Du kan läsa mer om Cody i hans vandringsprofil. Nu är det dags, äntligen säger jag bara! Måkläppen är öppen för allmänheten! Denna mycket speciella plats får vi bara beträda 3 månader om året, mellan 1 november och 31 januari. ...
  • Gästbloggare: 3 häftiga vandringar i NorgeGästbloggare: 3 häftiga vandringar i Norge I detta inlägg delar Sara med sig om 3 vandringar hon gjorde på sin Roadtrip genom Norge. HOn körde hela 450 mil genom Norge men fick också uppleva massa fin natur som Norge har att bjuda på. Läs ex om hennes tur upp mot Norges högsta berg! I somras tog jag min packning och bil och ...
  • Gästbloggare: Vandring i franska PyrenéernaGästbloggare: Vandring i franska Pyrenéerna Maria Modën har i sommar gjort två vandringar som hon bloggar om här på Vandringsguiden.se Den första var när hon vandra i området runt Grövelsjön. I detta inlägg delar Maria Modën med sig om sin resa till franska Pyrenéerna. Vi är många som drömmer att få vandra mer andra delar av Europa och detta hoppas ...
  • Gästbloggare: Vandring med barn vid GrövelsjönGästbloggare: Vandring med barn vid Grövelsjön I detta inlägget ar vi fått en härlig uppdatering från Maria Modén Maria brinner för bra mat på sina vandring och har i sommar vandrat med sina barn runt Grövelsjön. Så här skriver hon om sina upplevelser: Sommarens vandring runt Grövelsjön Vi som reste Gruppen bestod av mig, mina två tonårssöner, min väninna och hennes tonårsson. ...
  • Gästbloggare: Sylarna runt – fem dagar i ur och skurGästbloggare: Sylarna runt – fem dagar i ur och skur Denna reseskildring kommer från Lars och hans familj. Förra året gästbloggade hans sambo och reskamrat om sin resa till Kebnekaise. I år ville de gärna dela med sig av sin vandring runt Sylarna. En helt annan typ av vandring där de bott på fjällstationer med halvpension. Totalt 87 km vandring. Läs förra årets inlägg om ...
  • Gästbloggare: FjällkullornaGästbloggare: Fjällkullorna Denna gången skall i få inte bara följa med en vandrare utan ett helt gäng vandrande tjejer som har gjort det till en härlig tradition at vandra ihop. Detta är tolvte! året de vandrar ihop. De verkar ha en super härlig energi och mycket roligt ihop på sina vandringar. Håll till godo och följ med ...
  • Gästbloggare: Sista delen av Ainas äventyr vid KebGästbloggare: Sista delen av Ainas äventyr vid Keb Dag två, fortsättning Igår började vi vår vandring i Nikkaluokta, glada och förväntningsfulla trots SJ,s tågstrul. Vädret var strålande och det kändes overkligt att befinna sig i denna vackra miljö och veta att vi nu var på väg mot Kebnekaise. Ganska snart blev jag ändå tung i sinnet, våra ryggor var alldeles för tunga och värken ...
  • Gästbloggare: Förberedelser inför tur i NorgeGästbloggare: Förberedelser inför tur i Norge Vi har tidigare presenterat Sara la Fontaine som ska ge sig ut på roadtrip med vandring i vårt vackra grannland Norge. Att åka på roadtrip i Norge är det många som gör just för att komma nära den otroligt vackra naturen som finns där. Finns mängder av möjligheter till knip mig i armen ...
  • Nu har Ainas äventyr börjatNu har Ainas äventyr börjat Dag 1: Nu har äventyret börjatNär jag skriver det här sitter vi på tåget mellan Stockholm och Kiruna. Klockan är drygt halv tio på kvällen och vi har installerat oss i vår sovcupe. De senaste dagarna har varit hektiska, vi har gått igenom all packning och det lånade tältet har satts upp två grr.Dagen idag ...
  • Matförberedelser för utesäsongen med MariaMatförberedelser för utesäsongen med Maria Här kommer ett härligt inspirerande och informativt inlägg från vårt gästbloggare Maria Modën. Det är Maria som skrivit inlägget och har ni frågor får ni gärna kommentera. Kolla även in Marias instagramkonto. Jag är en matnjutare Det innebär att jag behöver njuta av maten jag äter för att kunna äta. Jag tycker om massor med mat, ...
  • Vandringsprofil – Maria ModënVandringsprofil - Maria Modën Idag är det dags att få presentera ytterligare en av dessa härliga människor nämligen Maria Modën. Maria planerar att göra minst två härliga vandringar i sommaren. En vecka i Pyrenéerna tillsammans med vänner där de skall vandra tvärs över fransk/spanska gränsen. En härlig vandring med vuxna och också utanför Sveriges gränser. Den andra vandringen ...
  • Vandringsprofil – Aina EllingsenVandringsprofil - Aina Ellingsen Under 2019 kommer vi ha ett riktigt härlig gäng med gästbloggare här på Vandringsguiden. Vi har valt att ta in gästbloggare just för att visa på bredden och visa att vandring är för alla. Vi är många som älskar att vandra och vi gör det av olika anledningar. Våra gästbloggare planerar alla att genomföra ett ...
  • Sista uppdateringen från Sebastian som nu avslutat sin resa genom SverigeSista uppdateringen från Sebastian som nu avslutat sin resa genom SverigeSista uppdateringen från Sebastian som nu avslutat sin resa genom Sverige
  • Mot toppen av Kebnekaise – Dag 5Mot toppen av Kebnekaise - Dag 5Mot toppen av Kebnekaise - Dag 5
  • Fortsättningen på vandringen genom SverigeFortsättningen på vandringen genom SverigeFortsättningen på vandringen genom Sverige
  • Mot toppen av Kebnekaise – Dag 4Mot toppen av Kebnekaise - Dag 4Mot toppen av Kebnekaise - Dag 4
  • Mot toppen av Kebnekaise – Dag 3Mot toppen av Kebnekaise - Dag 3Här kommer fortsättningen på Johannas resa. Dag 3 var det dags för en toppbestigning. Så här skriver Johanna. Efter att noga ha studerat Länsstyrelsens pedagogiska broschyr ”Att bestiga Kebnekaise längs den västra leden” lämnade vi lägret 07.30 för att ligga lite före de stora vandringsgrupperna som samtidigt avgår från fjällstationen. Grötfrukosten satte fart på benen i ...
  • Mot toppen av Kebnekaise – Dag 2Mot toppen av Kebnekaise - Dag 2Mot toppen av Kebnekaise - Dag 2
  • Mot toppen på Kebnekaise – Dag 1Mot toppen på Kebnekaise - Dag 1Mot toppen på Kebnekaise - Dag 1
  • Mot toppen på KebnekaiseMot toppen på KebnekaiseMot toppen på Kebnekaise
  • En kort uppdatering från SebastianEn kort uppdatering från SebastianEn kort uppdatering från Sebastian
  • Fortsättning på Sebastians vandringFortsättning på Sebastians vandringFortsättning på Sebastians vandring
  • Sebastians vandringsresa Skåne-Närke – 1Sebastians vandringsresa Skåne-Närke - 1Sebastians vandringsresa Skåne-Närke - 1
  • Träning ger resultat!Träning ger resultat!Träning ger resultat!
  • Dag 22-28: Ammarnäs – Hemavan (eller: ”Aldrig mera solotur”)Dag 22-28: Ammarnäs – Hemavan (eller: ”Aldrig mera solotur”)Dag 22-28: Ammarnäs – Hemavan (eller: ”Aldrig mera solotur”)
  • Vår, kartor och Stockholmsbesök!Vår, kartor och Stockholmsbesök!Vår, kartor och Stockholmsbesök!
  • Dag 13-21: Jäkkvik – Ammarnäs (eller: ”Tejpar-turen”)Dag 13-21: Jäkkvik – Ammarnäs (eller: ”Tejpar-turen”)Dag 13-21: Jäkkvik – Ammarnäs (eller: ”Tejpar-turen”)
  • Dag 6-12: Kvikkjokk – JäkkvikDag 6-12: Kvikkjokk – JäkkvikDag 6-12: Kvikkjokk – Jäkkvik
  • Dag 1-5: Saltoluokta – KvikkjokkDag 1-5: Saltoluokta – KvikkjokkDag 1-5: Saltoluokta – Kvikkjokk
  • När saker går snettNär saker går snettNär saker går snett
  • På plats i SaltoluoktaPå plats i SaltoluoktaPå plats i Saltoluokta
  • Projekt långtur Kungsleden på skidor!Projekt långtur Kungsleden på skidor!Projekt långtur Kungsleden på skidor!
  • Nya kängor och aldrig mer kalla fingrar!Nya kängor och aldrig mer kalla fingrar!Nya kängor och aldrig mer kalla fingrar!
  • Fjällkunskap i presentFjällkunskap i presentFjällkunskap i present
  • Välkommen Siw Berg som gästbloggare!Välkommen Siw Berg som gästbloggare!Välkommen Siw Berg som gästbloggare!
  • Emma cyklar MTB med Friluftsfrämjandet i IdreEmma cyklar MTB med Friluftsfrämjandet i IdreEmma cyklar MTB med Friluftsfrämjandet i Idre
  • San Francisco Peaks – Humphreys peakSan Francisco Peaks - Humphreys peakVandring kring Sedona, Arizona Jag, Emma, har turen och fördelen att ha en svärmor som flyttat från Sverige till ett av världens bästa vandrings- och mtbplatser Sedona i Arizona. Vi har varit där tre gånger nu och jag har skrivit olika inlägg om mina vandringar där. Läs gärna inlägget Vandra i Sedona.  Läs också gärna vandringsprofilen Annette Spuhler ...
  • Julklappbok! Saltvattenliv – en världsomsegling!Julklappbok! Saltvattenliv - en världsomsegling!Julklappbok! Saltvattenliv - en världsomsegling!
  • Projekt Kungsleden – dag 14, 8 september.Projekt Kungsleden - dag 14, 8 september.Projekt Kungsleden - dag 14, 8 september.
  • Projekt Kungsleden – dag 13, 7 septemberProjekt Kungsleden - dag 13, 7 septemberProjekt Kungsleden - dag 13, 7 september
  • Projekt Kungsleden – dag 12, 6 septemberProjekt Kungsleden - dag 12, 6 septemberProjekt Kungsleden - dag 12, 6 september
  • Projekt Kungsleden – dag 11, 5 septemberProjekt Kungsleden - dag 11, 5 septemberProjekt Kungsleden - dag 11, 5 september
  • Projekt Kungsleden – dag 10, 4 septemberProjekt Kungsleden - dag 10, 4 septemberProjekt Kungsleden - dag 10, 4 september
  • Projekt Kungsleden – dag 9, 3 septemberProjekt Kungsleden - dag 9, 3 septemberProjekt Kungsleden - dag 9, 3 september
  • Projekt Kungsleden – dag 8, 2 septemberProjekt Kungsleden - dag 8, 2 septemberProjekt Kungsleden - dag 8, 2 september
  • Projekt Kungsleden – dag 7, 1 septemberProjekt Kungsleden - dag 7, 1 septemberProjekt Kungsleden - dag 7, 1 september
  • Projekt Kungsleden – dag 6, torsdag 31 augustiProjekt Kungsleden - dag 6, torsdag 31 augustiProjekt Kungsleden - dag 6, torsdag 31 augusti
  • Projekt Kungsleden – dag 5, 30 augustiProjekt Kungsleden - dag 5, 30 augustiProjekt Kungsleden - dag 5, 30 augusti
  • Projekt Kungsleden dag 4, 29 augustiProjekt Kungsleden dag 4, 29 augustiProjekt Kungsleden dag 4, 29 augusti
  • Projekt Kungsleden – dag 3, 28 augustiProjekt Kungsleden - dag 3, 28 augustiProjekt Kungsleden - dag 3, 28 augusti
  • Projekt Kungsleden – dag 2, 27 augustiProjekt Kungsleden - dag 2, 27 augustiProjekt Kungsleden - dag 2, 27 augusti
  • Projekt Kungsleden – dag 1, 26 augustiProjekt Kungsleden - dag 1, 26 augustiProjekt Kungsleden - dag 1, 26 augusti
  • Projekt KungsledenProjekt KungsledenProjekt Kungsleden
  • Vandringsprofilen: Jonas van RiemsdijkVandringsprofilen: Jonas van RiemsdijkVandringsprofilen: Jonas van Riemsdijk
  • Fiska Kungskrabba i KirkenesFiska Kungskrabba i KirkenesFiska Kungskrabba i Kirkenes
  • Fråga till Vandringsguiden om OstronsafariFråga till Vandringsguiden om OstronsafariVi på Vandringsguiden får löpande frågor skickade till oss och då vi tänker att det kan finnas fler som kan ha glädje av svaren publicerar vi frågorna och svaren här så att andra kan ta del av informationen! Denna gång var det Kenneth som hade frågor om Ostronsafari på Jylland.  Jag skrev i höstas ett inlägg om ...
  • Vandringsprofil: Johan LindbladVandringsprofil: Johan LindbladVandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar vi Johan Lindblad som har ett spännande vandringsprojekt igång tillsammans med sin vän Jonas van Riemsdiejk. De håller just nu på med ...
  • Bästa termosenBästa termosenIgår skickade jag ett meddelande till min moster och tackade för den där fantastiska termosen från Thermos som jag fick för snart 10 år sedan. Den är fortfarande i särklass den bästa termos jag har och har haft! Om jag på morgonen hemma fyller den med kokande vatten och är ute en hel dag och sover ...
  • Ostronsafari – En vandring på havets bottenOstronsafari - En vandring på havets bottenOstronsafari - En vandring på havets botten
  • Vandringssäsongen är i full gång på KretaVandringssäsongen är i full gång på KretaEn lägesrapport från södern: vandringssäsongen i full gång på Kreta! I år blev det tidig start på grund av att högsommarvärmen fick sig en rejäl smäll i början av september. Temperaturen sjönk, fuktigheten försvann så redan den 2 september var jag ute på säsongens första vandring. Och det var ingen mjukstart med kort tur för att komma igång. ...
  • Annas tankar om Bergans Sky JacketAnnas tankar om Bergans Sky JacketAnna, en av våra duktiga personer i vår testpanel har testat Bergans Sky Jacket. Ett fullskaligt test av denna jacka är på gång men då Anna hade en massa bra tankar om jackan publicerar vi det som ett gästbloggsinlägg också! Anna tänker såhär om denna jacka… Jag har testat Bergans gula tunna skaljacka (du vet vad ...
  • Gästblogg: Bestigning av Städjan i IdreGästblogg: Bestigning av Städjan i IdreJonas Gustafsson  är sedan 2016 gästbloggare på vandringsguiden.se. Vi bjuder in gästbloggare för att bredda bilden av vandring och vill presentera olika synvinklar på vandring. Jonas bloggar om sin resa och äventyr med slutmålet att bestiga Kilimanjaro i rullstol. Läs och bli inspirerar av Jonas och hans resa.  Efter elva timmars hårt och målmedvetet arbete hade jag ...
  • Vandringsprofil och ny gästbloggare: Jonas GustafssonVandringsprofil och ny gästbloggare: Jonas GustafssonVandringsprofil och ny gästbloggare: Jonas Gustafsson
  • Gästblogg: Vandra på MaltaGästblogg: Vandra på MaltaAnton Johansson är sedan 2016 gästbloggare på vandringsguiden.se. Vi bjuder in gästbloggare för att bredda bilden av vandring och vill presentera olika synvinklar på vandring.  Anton bor på Malta och vill gärna dela med sig av sina tips om vandring just där men även om andra vandringsresor han gjort och om den kunskap han tillskansat ...
  • Vandringsprofil: Anton JohanssonVandringsprofil: Anton JohanssonVandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar vi Anton Johansson som för ett år sedan flyttade från Sverige till Maltas sol och värme. Där arbetar Anton på en ...
  • Gästblogg: Varför vandringsledare och att bygga en vandring!Gästblogg: Varför vandringsledare och att bygga en vandring!Våren är i full gång på Kreta, den började för en månad sedan. I och med att mandelträden blommar vet vi att vintern är inne på upploppet. Jag har varit ute och vandrat så mycket som möjligt, nu händer det så mycket så man vet inte var man ska titta. Det är knoppar, blommor, nya ...
  • Siw BergSiw Berg Jag ska följa med min kompis ca en vecka i Jämtland där vi ska tälta, vandra sen ska jag även fiska lite. Jag längtar såå! Jag tänkte berätta för er om mina förberedelser (planering, läsa kartor, inköp, vägning, bajsskola:), fjällektioner etc.) inför vandringen, och även under vistelsen där. I både medgång o motgång, vilket jag hoppas blir mest ...
  • Vandring på Kreta- Ia LöfquistVandring på Kreta- Ia LöfquistIa Löfquist som jobbar och har ett stort intresse för vandringar på Kreta. Ia kommer framöver vara en av Vandringsguidens gästbloggare. Hon kommer skriva om sin passion över vandring på Kreta och om att vandra i varmt klimat och bergigt landskap. Har du specifika frågor om vandring på det vackra Kreta kan Ia svara på ...