Vi på Vandringsguiden.se är just nu väldigt stolta över att få presentera en helt unik bloggserie! Vi får live (i den utsträckning det nu blir live med mobiltäckningsfria områden i den svenska fjällmiljön!) följa Johan och Jonas på deras stora vandring! De vandrar just nu hela Kungsleden i ett sträck, på endast 14 dagar!! Vi önskar dem ett stort lycka till och njuter av att få följa med på deras stora äventyr!

Då stora delar av svenska fjällen fortfarande är områden utan mobiltäckning får uppdateringarna komma när möjlighet ges. Och då Johan och Jonas har väldigt begränsad möjlighet att ladda sina mobiltelefoner sker bloggandet på väldigt grundläggande nivå! De skriver dagbok med papper och penna, fotar av pappret och mailar till oss tillsammans med några bilder. Jag (Emma) skriver sedan rent deras dagboksanteckningar och publicerar här! 🙂

Dag 8, Lördag 2 september

Morgondimman låg trolsk över sjön bredvid vår tältplats och efter en snabb frukost bar det återigen upp mot kalfjället. Under de första morgontimmarna avverkade vi strax över 500 höjdmeter, därefter passerade vi ett område med stora stenblock. Och efter en liten stigning till var vi uppe på fjället Barturtte. Härifrån hade vi en fantastisk utsikt över sjölandskapet runtomkring.

Vi gick sedan ned från berget och tog en sen lunch intill en större jokk där vi passade på att vädra sovsäckarna, tvätta oss och tvätta kläder. Tyvärr var oturen framme och ett byxben från ett par zip-offbyxor blåste ner i jokken och försvann. Efter en stunds letande utan resultat vandrade vi vidare mot Vuonatjviken där vi planerat att ta en båt över Ribnes för vidare vandring söderut imorgon. Tyvärr fortsatte våra motgångar då det inte fanns möjlighet att få skjuts över sjön förrän imorgon 0930. Eftersom vi brukar starta vanringsdagen 0700 ligger vi nu 3 timmar back inför imorgon. Tid som vi ska försöka ta igen de närmsta dagarna.

Dagens oväntade:

Idag har vi mött 7 vandrare på en sträcka som sägs vara den minst vandrade (men vi är de enda svenskarna).