I helgen har vi varit på Ostronsafari i Danmark. Det var en riktigt rolig, speciell och minnesvärd resa. Det blev en vandring på havets botten. En regnig och kall novemberdag. Mycket minnesvärt!

Ostronsafari, vad är det?

Det började med att några vänner för en tid sedan bjöd med oss att följa med på Ostronsafari. Vi undrade så klart vad det innebar. Men efter att vi läst på lite lärde vi oss att du kunde plocka ostron i stora mängder i Vadehavets nationalpark längs Jyllands västkust. Inget jag hade hört om eller trott var möjligt tidigare. Ostron förknippas ofta till att vara finmat och ett exklusivt inslag. Även om det finns många som inte gillar smaken och konsistensen. Min man däremot älskar ostron och köper gärna med sig några ostron ibland när han vill fira. Då blir det ibland ostron och champagne. Att plocka ostron själv och i stora mängder lät spännande och exotiskt. Ett riktigt äventyr. Klart vi skulle åka med på det! Vi bokade in turen flera månader i förväg. Att boka i förväg krävs då de guidade turerna blir fullbokade.

Nu skulle vi alltså plocka våra egna ostron och enligt infon vi fått skulle det finnas mängder. Det tyckte vi lät både knasigt och spännande. Det var vi tvungna att uppleva. Så på fredagen bar det av med bil genom Danmark. Det tar ca 4,5 h att köra bil från Malmö till Ribe där vi slog läger på vandrarhemmet i stan. Turen skulle börja 08.30 lördagmorgon så vi bestämde oss för att övernatta i Ribe som är en mysig och gammal stad. Vi tog in på DanHostel Ribe.

ostronsafari

Ostron -en invasiv art

Turen började med en genomgång om ostron och säkerheten på turen. Vi fick lära oss att det vi skulle plocka var Stillahavsostron. Dvs arten är inte en naturlig art i dessa vatten. Ostronen anses vara en invasiv art som man önskar skall försvinna från området. Vilket inte är helt lätt då de sprider sig med hög hastighet och hotar både musslor och andra djur i näringskedjan. Ostron växer ca 4 cm om året och ynglar av sig i mängder. Ostronen som nu finns längs Jyllands kust har kommit dit från Tyskland där man på 90-talet gjorde försök med att odla Stillahavs ostron. En idé som tyvärr nu förstör balansen i ekosystemet i bl.a. Vadehavets nationalpark som är en viktig plats för bl.a. mängder av flyttfåglar.

Efter informationen var det dags att prova ut vadarstövlar och ev. inhandla utrustning  i butiken som fanns på centret. Där finns nät, hinkar, ostronknivar mm att handla på plats för den som inte har löst detta innan.

Vandring på havets botten

Efter förberedelserna var det dags. Nu skulle vi göra vår insats för att minska mängden av den invasiva delikatessen. Alla på turen satte sig i sin bilar och vi körde i en konvoj ner till stranden i Vadehavets nationalpark. Parkerade och klädde på oss varma kläder och vadarstövlar. Vädret var inte det bästa då det både regnade och blåste rejält. Men vi gav oss ut. Jag hade själv vår 8 månaders dotter på magen i en bärsele. Hon var väl påklädd och satt fint i babybjörnen innanför mina vadarstövlar. Guiden var lite orolig över att vi skulle ha med henne. Men det fungerade fint. Hon är van att sitta i bärselen och trivs alltid väldigt bra där.

Viktigt med guide

Turen bestod av ca 2 km vandring rakt ut i havet.
Tidvattnet gjorde att vi gick på tom havsbotten någonstans mellan 1-2 km rakt ut. Längs vägen berättade vår guide om området och vi fick lära oss om snäckor, fåglar m.m. Efter en tid kom vi ut till vattenkanten och vi kunde skymta den första lilla banken med ostron. Här gäller det att ha koll på vart man går och prognosen för tidvattnet den dagen. Annars är det svårt att hitta ostronen. Utan guide hade det inte gått.

Vid den lilla banken väntade vi ca 20 min och under den tiden kunde vi se hur vattnet minskade och det blev mer och mer bank synlig. Guiden hade stenkoll på läget och visst när det passade sig att vada ut till den större banken. Som tidsvattenprognosen såg ut denna dags trodde guiden vi skulle ha ca 30 min på oss ute på den stora banken tills det var tid att vada tillbaka innan vattennivån steg igen. Vi började vada… De sista 800 m ut till banken vadade vi i ca midjedjupt vatten. Detta var en spännande upplevelse. Kändes väldigt nära naturen.

Mängder av ostron

Väl på banken plockades det ostron i hög hastighet. Men vi hann även njuta av några på plats. Det får man kalla färska ostron. Plockade och öppnade direkt. Våra vänner hade till och med packat med sig en liten flaska Champagne och vinegrette till läckerheterna.

Efter 30 min på banken hade min kära man plockat på sig över 18 kg ostron som vi sedan bar i en gammal vandringsryggsäck tillbaka till stranden. Det var enkelt att hitta ostron på banken. Det som var svårast var att hitta snygga och lagom stora. Många ostron växte ovan på varandra. Men vi fick med oss både snygga ”singelostron” som lätt kunde ätas i skalet. Men vi fick även med oss stora klumpar med ostron.

I det stora hela kan vi nu en vecka senare konstatera att vi fick med oss alldeles för mycket ostron då vi inte lyckats äta upp alla. Då har vi ändå nästan ätit ostron varje dag sen vi kom hem. Kylen var full av ostron och vi hade även en kylväska på ballkongen. Vi har ätit ostron med många olika tillbehör. Och även gjort ostronhamburgare som ni kan läsa mer om i ett annat inlägg på filiplarsson.com.

Åk på ostronsafari

Det var ett roligt äventyr att åka på ostronsafari som jag varmt kan rekommendera. Det arrangeras två typer av turer. Den turen vi var med på där man vadar i havet heter ostronsafari. Sedan finns det även en tur som heter Ostronsafari för alla där turen går längs med stranden. Ostronsafari för alla är en lättare tur och går att göra med barn. Turerna bör göras under de kalla månaderna under året då den är minst risk att äta ostornen. Vad jag förstått går det 1-4 turer per månad under vinterhalvåret.  Läs mer om vadhavets nationalpark och ostronsafari på Vadehavscentrets hemsida.