Under 2019 kommer vi ha ett riktigt härlig gäng med gästbloggare här på Vandringsguiden. Vi har valt att ta in gästbloggare just för att visa på bredden och visa att vandring är för alla. Vi är många som älskar att vandra och vi gör det av olika anledningar.

I detta inlägget ar vi fått en härlig uppdatering från Maria Modén Maria brinner för bra mat på sina vandring och har i sommar vandrat med sina barn runt Grövelsjön. Så här skriver hon om sina upplevelser:

Sommarens vandring runt Grövelsjön

Vi som reste

Gruppen bestod av mig, mina två tonårssöner, min väninna och hennes tonårsson. Jag har vandrat en del förut och är bekväm med karta och kompass, Har aldrig vandrat i svenska fjällen, men i andra berg. Den äldre tonårssonen är aktiv i friluftsfrämjandets TVM och yngre tonårssonen är med i en frilufsargrupp och gillar att sova i tält och vara ute, och har aldrig gått med packning. Väninnan, ovan att sova i tält och har aldrig vandrat, men är en glad och trevlig sort som har stor förståelse för andras svårigheter. Hennes tonårsson, scout så van att sova ute, men inte van att vandra alls.

Våra svårigheter:

Jag har ansträngningsastma, väninnan osäker på om hennes kropp skulle hålla av att bära så mycket. En av tonåringarna har ansträngningsastma och tydligt NPF-problematik och det ställde till lite då det visade sig att många vandringsleder vi funderade på hade olika hängbroar. Hängbro skulle inte fungera, det var han tydlig med. Inte branta höjder heller. Efter att ha letat, fått hjälp i vandringsgrupper på Facebook och funderat en hel del så valde vi Grövelsjön. Lite problem innan med att hitta ryggsäck till den yngsta som skulle fungera, men det löste sig trodde vi.

Förberedelser

Innan så hade jag torkat och förberett all mat. Viktigt var att det skulle vara ätbart för alla. Frystorkad mat skulle inte fungera för mig eller för tonåringen med npf-problematik. Vi hade ordnat med bra och förhållandevis lätta tält och fördelat packningen så att det skulle bli bra för alla. Trodde jag i alla fall. Läs Marias tidigare inlägg om matförberedelser inför vandringen

Det fanns flera saker som ställde till planeringen för oss. Dels skulle det vara hyfsat lättvandrat eftersom det var första gången för de flesta. Dels skulle det gå att förlänga och förkorta turen om det behövdes. Vi kunde inte innan avgöra hur långt vi kunde förväntas gå. Sen gick det och blev eldningsförbud på slutet av vandringen och jag fick inte använda min brännare.

Saker jag borde ha tänkt på innan

Jag borde ha gått innan med alla i närområdet med packning för att se hur långt och hur tungt som var rimligt för var och en att bära samt att alla ryggsäckar satt bra. Det som visade sig under vandringen var att två av ryggsäckarna inte satt tillräckligt bra för att det skulle bli helt bra. Det visade sig också att scouter inte tänker på vikten så mycket. Både deras sovsäckar och liggunderlag vägde onödigt mycket.

Läs om hur du ställer in din ryggsäck på bästa vis

Saker som blev bra

Sällskapet var otroligt väl sammansatt. Vi trivs ihop hela gänget och alla har förståelse för de andra. Maten blev superbra! Att ha med efterrätt till varje middag var ett bra drag. Jag hade tagit med torkad coca cola vilket gjorde succé första kvällen tillsammans med en väldigt svag Margarita till de vuxna som överraskning. Vi hade bra med snacks och alla fick ansvaret för sitt eget. Sesamkakor, nötblandning, choklad och dextrosol. Tälten ställdes upp nära varandra och alla lyssnade tillsammans på ljudbok varje kväll nerkrupna i sovsäckarna. Tog med en liten kikare, den använde vi ofta!

Maten

Dag 1, couscous Cashew, efterrätt Gina.
Dag 2, lunch pasta carbonara, middag renskav i rosepepparsås, efterrätt nybakta chokladmuffins.
Dag 3 lunch spagetti och köttfärssås, middag Paella, efterrätt björnbajs.
Dag 4 indisk daal med ris, middag sötpotatis och kikärtscurry med nybakt naanbröd, glömde efterrätten.
Dag 5 lunch vegetarisk gulasch, middag kyckling i currysås med ris, efterrätt äppelpaj och rabarberpaj med vaniljsås.

Vandringen

Vi kom fram till Grövelsjöns fjällstation strax efter 16 dag 1. Vi vägde våra ryggsäckar och fyllde på vatten innan vi gick ner till sjöstugan och tog båttaxi över till Sylen (norska sidan av Grövelsjön). Därifrån gick vi uppåt mot Roesjoen längs med en väl markerad led. Ganska fort visade det sig att tonåringen med astma fick problem. Både med tyngden och med astman. Det slutade med att vi andra fick hjälpas åt att bära ryggsäcken åt honom för att vi inte skulle behöva stanna och övernatta exakt där och då mitt i en backe full med mygg. När vi kom upp över trädgränsen hittade vi en hyfsat platt yta där vi kunde ställa upp tälten. Tyvärr fanns inget vatten i närheten så vi fick vara försiktiga med det vatten vi hade. Vi visste att det inte var långt kvar till Roesjoen så vi visste att vi kunde fylla på under förmiddagen imorgon. Vi gjorde diskningen till en gruppaktivitet. Alla satt i en ring kring det värmda vattnet och diskade i tur och ordning sin andel av disken. Det blev riktigt trevligt. Alla sov lite oroligt första natten och det kom renar och betade alldeles intill våra tält.

Dag två tog vi det lugnt och efter en bit har en av tonåringarna vrickat foten. Flera gånger enligt uppgift. Ingen svullnad, men tejpade ändå vristen med kinatejp och gav en Alvedon så skuttade han iväg igen. Vi kom fram till Roesjoen vid lunch och hade sällskap av en lavskrika en ganska lång bit på vägen. Efter en lunchpaus skulle vi hitta leden på norrsidan av sjön.

Vi letade och letade, men lyckades aldrig hitta den. Vi funderade en hel del på om vi skulle gå oledat då vi skulle ha bäcken och sen sjön på höger sida om oss och det skulle bli svårt att gå vilse. Dock var det väldigt ojämnt och knöligt så vi kom fram till att det skulle bli svårt att hitta tältplats med det underlaget. Vi fick ge upp och gå tillbaka till föregående natts sovplats. Den nya planen var att gå på södersidan dagen efter.

Dag 3. Vi går ner till Sylen och sen upp längs med leden som gick på södra sidan av Grövelsjön. Vissa av oss tyckte vandringen uppåt var väldigt tuff och vi möter ett par på väg ner som varnar för vägen som ska komma. Det är jättebrant och smal stig med stup vid sidan. Vi tar en längre paus för att fundera vidare. Tar beslutet att gå tillbaka till sjön och sen ta båten till svenska sidan dagen efter för att sen ta dagsutflykter. Två till känner av leder som inte riktigt vill med. 3 av 5 är tejpade på olika sätt. Ena säger att när du tejpade mina vrister så gick värken i knät över.

Vi har omfördelat packningen så att den med astma bär 4-5 kg (vi vägde sen). Min packning väger nu 23-24 kg. Väl framme vid sjön är allt för blött, för knöligt eller lutar för mycket för att det ens med mycket god vilja ska gå att sova där. Som tur är kommer taxibåten för att hämta ett annat sällskap och vi kan också åka över sjön redan den kvällen. Ny tältplats i närheten av ån på andra sidan hängbron som alla gick över utan problem. Här skulle det få stå nu. Ser skyltar mot silverfallet som jag hört ska vara jättefint. Så det blir morgondagens dagsutflykt.

Dag 4. Vandring med bara 1 ryggsäck för 5 personer att dela på. Enbart första hjälpen, köket och lunchen är med. På vägen mot fallet så hjälper vi till att laga en flicka som ramlat och skrapat haka och armbåge. Eller snarare är det så att mamman får fixa, jag bara ger material att tvätta och lägga om såren med.

Silverfallet är inte alls vad jag hade trott. Det är mycket mindre än förväntat och vi som är vana att gå till Njupeskär varje år känner att Silverfallet inte är så mycket att hänga i julgranen. Det är dock gott om folk vid fallet och flera badar i det. Alla andra verkar väldigt nöjda med fallet. Vi får en man att ta kort på oss framför fallet. Väl tillbaka vid tältet så badar vi i Grövelsjön. Det är 14 grader i vattnet. Skönt att ha badat när man kommit upp ur vattnet.

Dag 5. Vi tar det lugnt och går upp mot fjällstugan. Därifrån är det tänkt att vi ska ta en topptur. Det är varmt! Det visar sig vara över 28 grader när vi kommer till fjällstugan. Vi får omplanera. Istället för att ta en topptur så hänger vi i sällskapsrummet och spelar spel, sen går vi en sväng och letar efter Linnés källa. Vi hittar inte den, men vi hittar jätten Jakobs glasögon, penna, tändstickor och tandborste. På grund av eldningsförbud så får vi laga mat i fjällstugans kök. Vi passar även på att duscha och sätta på oss rena kläder. Imorgon är det dags för hemfärd.

Inte som tänkt med bra ändå

På det hela taget en bra vandring även om det inte alls blev som vi tänkte. Bäst var när vi gick på norska sidan och fritältade och kände att vi var i vildmarken. Jag tror att vi alla gärna gör om det och kommer då vara lite mer förberedda på vad vi kan förvänta oss och hur mycket det är rimligt att bära för var och en.