Under 2019 kommer vi ha ett riktigt härlig gäng med gästbloggare här på Vandringsguiden. Vi har valt att ta in gästbloggare just för att visa på bredden och visa att vandring är för alla. Vi är många som älskar att vandra och vi gör det av olika anledningar.

I detta inlägg delar Sara med sig om 3 vandringar hon gjorde på sin Roadtrip genom Norge. HOn körde hela 450 mil genom Norge men fick också uppleva massa fin natur som Norge har att bjuda på. Läs ex om hennes tur upp mot Norges högsta berg!

I somras tog jag min packning och bil och körde genom Norge. Ca 450 mil själv. Jag fick se mycket och stannade för en del vandringar och miniutflykter men det är tre stycken som jag vill berätta och tipsa om.

Svolvær – Djevelporten (Lofoten)

Det är ca 4 km vandring med ca 600 höjdmeter som ska ta allt mellan 3 – 4 timmar att gå upp och ner. För mig tog det strax under 3 timmar upp och ner. Jag parkerade vid Svolvær kapell och gick där ifrån. Det finns skyltar som leder en fram till själva leden och sen är leden upp bra markerad.

Själva leden upp är väldigt brant, det rekommenderas inte att ta med hund eller små barn men jag mötte ändå de som tog med sina hundar och barn. Här känner man själv sitt barn och hund bäst. Men jag skulle inte rekommendera att ta med dom.

Jag hade på mig mina Asics löparskor och dom blev ganska hala på vägen ner med dåligt fäste. Så bra kängor är att rekommendera.

Obs gå inte leden upp om det har regnat eller om det regnar. Det kan bli riktigt halt då!

På vissa ställen fanns det rep och kedjor som man kunde få hjälp av för att ta sig upp.

Jag hade med mig en mindre ryggsäck med vattenflaska, plåster, toapapper, powerbank, headset, skaljacka och lite snacks.

Innan man kommer upp till djevelporten så får man en fin utsikt över Svolvær.

Jättefint att ta en liten paus där och bara njuta av utsikten! För glöm inte att stanna upp ibland och bara njuta av vars du är och se naturen omkring dig.

Sen var det inte långt kvar upp till djevelporten och den var magiskt!

Det gick bra att gå ut på klippan som är som en kil mellan Frosken och Fløya. Man går ner och sen till höger på bilden, men var bara försiktig.

Jag måste erkänna att mina ben skakade en del när jag skulle ställa mig upp på klippan. Jag började med att sitta på den men vågade sen ställa mig upp, ångrar inget!

En tuff, brant men så magisk tur. Jag hade tur med vädret så jag hade solsken hela tiden och perfekt temperatur. Inte för varmt och inte för kallt. Men tänk på att klä er efter väder och ha med förstärkningsplagg. Vädret kan ändras fort.

Reine – Reinebringen

Nästa stopp och lilla vandring gick upp till Reinebringen i Reine. En vandring på 2 km, ca 450 höjdmeter och det ska ta ungefär 2 timmar att gå. För mig tog det strax över 2 timmar att gå upp och ner.

Jag parkerade på en ”parkering” bredvid vägen. Sen går det en liten gångväg precis bredvid bilvägen.

Här har shepards från Nepal varit och byggt trappsteg nästan hela vägen upp till toppen. Det har tagit dom ca tre år och leden har varit avstängd under tiden. Detta arbete har gjorts för att leden skulle bli säkrare.

Mellan trappstegen och toppen är det en brant vandring på mestadels lös jord, gräs och blåbärsris.

Fastän trappstegen underlättar och har gjort leden upp säkrare så var det fortfarande påfrestande. Har för mig att jag läste någonstans att det är ca 800 trappsteg.

Sen väl uppe får man en helt magisk och underbar utsikt över Reine. Ta en paus här och bara njut av utsikten. Jag hade med mig en liten ryggsäck med en vattenflaska, plåster, toapapper, powerbank, headset, skaljacka och lite snacks.

På vägen ner hade moln kommit in så utsikten var skymd och det blev lite kallare. Så här gäller det också att klä sig efter vädret och ta med sig förstärkningsplagg.

Jotunheimen – Galdhøpiggen

Norges högsta berg och även Skandinaviens högsta berg. Tanken att bestiga detta berg kändes som en overklig dröm. Jag var både pirrig och nervös inför denna vandring. Jag skulle ju gå den helt själv. Men jag tänkte att jag skulle testa och se hur det skulle gå. Var jag tvungen att vända så var det bara att vända.

Jag kom fram till fjällstationen Spiterstulen kvällen innan jag skulle gå upp för berget. Jag ville kunna ställa alarm tidigt för att äta frukost och göra mig i ordning för att sedan gå.

Det är en vandring på ca 12 km och då fjällstationen Spiterstulen är på ca 1100 m.ö.h så är det bara en stigning på ca 1400 höjdmeter. För mig tog det ca 12 timmar att gå upp och ner samt ta en lååång paus uppe i cafét dom har uppe på toppen.

Vandringen upp är i princip bara 6 km uppförsbacke i blandad terräng. Vandringsled, stora stenar och snö.

Jag gick tidigt på morgonen när snön fortfarande var fast så jag klarade mig med mina kängor, jag behövde inte stegjärn. Men jag rekommenderar verkligen att ha stavar på den här vandringen!

Efter några timmar så var det helt underbart att börja se toppen och ta sig upp dit. Jag hade ju egentligen inte Galdhøpiggen som mål på denna roadtrip. Helt underbar känsla!

Toppen av Galdhøpiggen, 2469 m.ö.h. Vilken känsla att stå där uppe! Vilken utsikt! Att jag gjorde det själv och klarade av det själv, den känslan var också underbar!

Det var skönt att sitta inne i cafét, dricka läsken som jag köpte för en väldigt dyr peng, få upp lite värme och äta min lunch. Jag hade med mig mackor, choklad, torkat älgkött och vatten. Samt plåster, toapapper och förstärkningsplagg samt min powerbank.

Man kunde köpa lite lättare mat, till exempel korv, i cafét samt dryck. Men jag nöjde mig med att bara köpa en läsk och ett märke.

Vägen ner, som bara var 6 km nedförsbacke, tog lite stryk på mina knän och stortånaglar. Jag fick ordentliga blånaglar. Men dagen efter kändes knäna och resten av kroppen helt okej om än lite stel. Jag stretchade ordentligt på kvällen innan jag tog en iskall dusch i fjällstationen (allt varmvatten hade tagit slut..) för att sedan hoppa i säng.

Sammanfattning och lite tips

Jag kan verkligen rekommendera dessa tre turer. Ingen av dom behöver man vara super tränad för men desto bättre kondition du har desto lättare blir det.

Saker som jag gärna upprepar är att ha på sig rätt kläder och ta med rätt utrustning. Var inte personen som inte läser på om vandringen du tänkt göra och sen går dit i bara t-shirt, shorts och din mobil. Köp ordentliga kläder, ta med plåster, karta, kompass, vatten och något att äta bland annat. Det finns mycket tips om fjällsäkerhet och bra saker man bör ha med sig på internet.

Om du går själv så berätta alltid till någon vars du är, vars du tänker gå och ungefär när du ska vara tillbaka. Du kan även behöva en satelittelefon om du gör längre vandringar där täckning saknas.

Sen, allt du tar med på berget/ vandringar tar du tillbaka. Lämna aldrig skräp i naturen.

Hoppas att ni har fått lite inspiration av mina vandringar i Norge. Jag finns på Instagram som @saralafontaine om ni skulle vilja fråga något eller ta del av andra äventyr och vandringar jag har gjort eller kommer göra.