Vi på Vandringsguiden.se är just nu väldigt stolta över att få presentera en helt unik bloggserie! Vi får live (i den utsträckning det nu blir live med mobiltäckningsfria områden i den svenska fjällmiljön!) följa Johan Lindblad och Jonas van Riemsdijk på deras stora vandring! De vandrar just nu hela Kungsleden i ett sträck, på endast 14 dagar!! Vi önskar dem ett stort lycka till och njuter av att få följa med på deras stora äventyr!

Då stora delar av svenska fjällen fortfarande är områden utan mobiltäckning får uppdateringarna komma när möjlighet ges. Och då Johan och Jonas har väldigt begränsad möjlighet att ladda sina mobiltelefoner sker bloggandet på väldigt grundläggande nivå! De skriver dagbok med papper och penna, fotar av pappret och mailar till oss tillsammans med några bilder. Jag (Emma) skriver sedan rent deras dagboksanteckningar och publicerar här! 🙂

Dag 4, tisdag 29 augusti

Idag ringde klockan 04:45 eftersom vi hade en buss att passa 18km bort. Efter en lång och brant nedförsbacke var det sedan dags för turens första roddled över Teusajaure. Roddturen gick bra och vi kunde snart påbörja en stigning på ca 500 höjdmeter där vi inte ville ta några pauser på grund av mygg.

Efter stigningen gick vi några kilometer på flack mark innan vi kom till dagens andra branta nedförsbacke fram till Vakkotavare. Väl där visade det sig att vi gått på bra under dagen och vi anlände några timmar innan bussen skulle gå. (Snacka om att leva i ett annat dagslugn än i stan där en är van vid att ”i god tid till en buss” innebär ett par minuter till godo…. Reds. Anm. )

Vi utnyttjade tiden till att tvätta oss, laga lunch och tejpa våra fötter. Bussen tog oss sedan till Kebnats där vi åkte båt över till Saltoloukta. Efter en i övrigt ganska så regnig dag fick vi en fin kvällsvandring över fjället mot Sitojaure. Halvvägs dit slog vi upp tältet på en vindpinad med fin plats.

Dagens undran:

Är det värt att tvätta sig i en iskall jokk när man ett par timmar senare är lika svettig igen?

/Johan och Jonas

Bild 1 – Roddturen över Teusajaure avklarad. I bakgrunden syns den nedförsbacke vi vandrat nedför tidigare

Bild 2 – Uppehåll och fin vandringsled mot Vakkotavare.

Bild 3 – En blöt nedförsbacke mot Vakkotavare.

Bild 4 – En fin kväll på väg från Saltoluokta mot Sitojaure.

Bild 5 – Solnedgång bakom Sjäksjo.