Igår anlände vi (Jenny och min familj) till Kirkenes i norra delarna av Norge. Mer bestämt i östliga Finnmarken. Ett område känt för mig för sin natur och naturupplevelser. Både vandring men också mycket annat. Vi flög hit via Oslo och på landningsbanan på flygplatsen i Kirkenes fick vi vara med om den kraftigaste inbromsningen jag någonsin upplevt. Men som tur var så hade piloten redan varnat om en kort landningsbana. Hade han inte gjort det hade man trott något var riktigt fel… Men det var en vacker inflygning över snöklädda vidder.

Jaja…. vad gör vi då i Kirkenes? Här finns Hurtigrutens nordligaste hamn. Imorgon bordar vi båten Nordkapp för att följa med på en tur söderut. Med slutstation Bergen. Det ska bli en spännande resa och jag har stora förväntningar på fina naturupplevelser även om vi inte skall vandra. Att åka Hurtigruten har stått med på min önskelista (Bucket list) ett tag och nu blir det av!!! Det roliga är att när vi berättat att vi ska åka är det många som säger att de har en önskan att åka men aldrig gjort det. Mitt råd är att verkligen ta sig tiden att då och då stanna till och fundera på vad man vill göra. Skriva ner det i någon form av önskelista. Skriver du ner det och berättar det för andra blir det nämligen mycket mer verkligt och det är mer troligt att du verkligen uppfyller dina egna önskningar. Så har du inte redan gjort det, gör en Bucket list!!! Nog om det för denna gång. :0)

Idag har vi spenderat dagen i ett söndagsstängt Kirkenes och det har inte funnits jätte mycket att göra. Men till vår stora glädje var det ändå möjligt att få åka med på utflykt och fiska Kungskrabba. Vi hade en gång tidigare ätit kungskrabba och hört mycket om den. Det jag lärt mig är att det är invasiv art och att den skadar biotoppen. Yes tänkte vi… Ännu ett äventyr med chans att jaga en invasiv art precis som vi gjorde när vi var på ostronsafari.

Idag har jag dock lärt mig vilken miljardindustri det är och att det är mycket pengar i fisket. Fick lära att ett par fiskebåtar kunde tjäna 500 miljoner euro på bara två månaders fiske. Vilket gör att de jag pratat med idag inte tycker att de är ett problem som jag försökte beskriva. Detta gör att det är en problematik runt om det. WWF har för ett antal år sedan anmält Norge för att de inte utrotar kungskrabban. Uppgifter jag sett är att  9 av 10 arter i Varangerfjorden har utrotats pga kungskrabban. Men ändå har man kvoter vad som får fiskas både i Ryssland och Norge. Frågan är så klart hur vi som konsumenter skall förhålla oss. Ska vi äta på och tänka att vi hjälper till att äta upp en invasiv art? Eller stödjer vi då en industri som tjänar mycket pengar på att inte vilja återställa en biotopp som den naturligt bör vara? En sak som är säker är att kungskrabba är en stor del av kulturen Kirkenes och området försöker dela med sig
av.

Läs mer om Kungskrabban på Wikipedia.

På vintern kan man fiska kungskrabba med snöskoter ute på isarna och nu när det närmar sig sommar kan man åka båt och fiska. Det finns flera aktörer som säljer liknande utflykter. Men just nu i maj är det lite mellanläge mellan vintersäsong och sommarsäsong och det var endast ett alternativ att välja mellan. Och det var utflykten som Snöhotellet hade att erbjuda. Ja tack, sa vi och signade upp i morse.

Några timmar senare var det dags att ge sig av. Vi gick ner till hamnen och det visade sig att det var endast jag och min man som skulle med på lunchturen idag. Så det slutade med att det var vi och tre guider. Vi fick ta på oss flytoveraller, flytvästar och skidglasögon. Sen bar det av i ribbåt med en hastighet på runt 50 knop. Det var första gången jag åkte ribbåt. Men det var lugnt på vattnet och det kändes som vi flög fram. Riktigt härlig känsla faktiskt.

Längs med vägen fick vi se rester av en bunker från andra världskriget och en samisk helig plats. Sedan var det dags att dra upp burarna som det fiskas kungskrabba med.  Det är djupt i fjorden så det mycket tamp som skulle vinschas upp men till slut av buren synlig och där var ett antal kungskrabbor som hade fastnat i fällan. Två stycken stora krabbor på ca 3-5 kg togs upp och resten slängdes i igen. Först blev jag lite besviken att vi bara tog upp två. Men efter att vi suttit ner och ätit var det bra då vi två inte lyckades äta upp allt. Guiden sa att normalt äter en besökare inte ens en halv krabba.

Efter at vi fiskat färdig begav vi oss till en mysig fiskestuga där krabborna ångkokades i 17 minuter. Det dukades upp bröd, citron och majonäs på vita linnedukar. När krabborna var klara var det bara att hugga in med sax och klöver fem. Där satt vi vid linnedukar med levande ljus iklädda flytvästar och mössa. En härlig och unik känsla. Vi åt de färska krabborna och njöt av upplevelsen. För den som önskas serverades det även vin till.

Är glad att vi bestämde oss att delta även om vi tyckte att priset var lite högt. Vi fick betala 1500 nok men jag har sett att priset varierar nog på säsong och vilket företag man åker med. Kan ju även jämföras med att köpa en krabba på restaurang när man kunde betala 1600 nok för en krabba. Och då fick man den ”bara” serverad. Utflykten det var en rolig och god upplevelse. Guiderna var pålästa och duktiga och vi kände oss väldigt väl omhändertagna. De var seriösa och säkerhetsmedvetna. Allt kändes väldigt proffsigt och väl genomfört. Så gott betyg till snöhotellet och deras guider.

Nu är det dags att börja ladda inför att gå ombord på Hurtigruten. Kommer säkert tillbaka med något mer inlägg om vår resa här uppe. Tills dess. Ha det riktigt gött!

// Jenny

Läs mer om utflykten som Snöhotellet i Kirkenes hemsida

Läs om Kungskrabban i WWFs fiskeguide

Video om kungskrabbssafarin som Snöhotellet själv har gjort: