Gästbloggare

Vi har ett antal gästbloggare på Vandringsguiden.se. Gästbloggare är utvalda personer som vill dela med sig av sina vandringar eller vandringskunskaper. Här nedan hittar du alla inlägg från våra gästbloggare. Skulle du vilja bidra och dela med dig av din erfarenhet och på så sätt inspirera andra. Vi tar emot både text och film. Dvs du får gärna även vlogga :0). Hör av dig till oss. Kontakta redaktionen för Vandringsguiden.se

Siw Berg

Vandring på Kreta- Ia Löfquist

Projekt långtur Kungsleden på skidor!

Projekt Långtur Kungsleden på skidor Jag heter Louise och är 33 år och gillar ganska många saker. Till exempel att vara ute i naturen. Fjällen tycker jag bäst om på vintern, då det går att åka skidor och man kan tälta utan myggor och regn (även om det kan inträffa...

Projekt Kungsleden

Johan och Jonas bloggade ”live” (i den utsträckning det nu blir live med mobiltäckningsfria områden i den svenska fjällmiljön!) från sin vandring på Kungsleden sommaren 2017. De hade satt upp ett mål att vandra hela Kungsleden i ett sträck vilket de genomförde...

Läs alla senaste inläggen från våra Gästbloggare

Mot toppen av Kebnekaise – Dag 5

Mot toppen av Kebnekaise - Dag 5

Mot toppen av Kebnekaise – Dag 4

Mot toppen av Kebnekaise - Dag 4

Mot toppen av Kebnekaise – Dag 3

Här kommer fortsättningen på Johannas resa. Dag 3 var det dags för en toppbestigning. Så här skriver Johanna. Efter att noga ha studerat Länsstyrelsens pedagogiska broschyr ”Att bestiga Kebnekaise längs den västra leden” lämnade vi lägret 07.30 för att ligga lite före de stora vandringsgrupperna som samtidigt avgår från fjällstationen. Grötfrukosten satte fart på benen i ...

Mot toppen av Kebnekaise – Dag 2

Sebastians vandringsresa Skåne-Närke – 1

Sebastians vandringsresa Skåne-Närke - 1

Träning ger resultat!

Dag 22-28: Ammarnäs – Hemavan (eller: ”Aldrig mera solotur”)

Vår, kartor och Stockholmsbesök!

Dag 13-21: Jäkkvik – Ammarnäs (eller: ”Tejpar-turen”)

Dag 6-12: Kvikkjokk – Jäkkvik

Dag 1-5: Saltoluokta – Kvikkjokk

När saker går snett

Vandringsprofilen: Louise Quistgaard

På plats i Saltoluokta

Projekt långtur Kungsleden på skidor!

Nya kängor och aldrig mer kalla fingrar!

Fjällkunskap i present

Välkommen Siw Berg som gästbloggare!

Emma cyklar MTB med Friluftsfrämjandet i Idre

San Francisco Peaks – Humphreys peak

Vandring kring Sedona, Arizona Jag, Emma, har turen och fördelen att ha en svärmor som flyttat från Sverige till ett av världens bästa vandrings- och mtbplatser Sedona i Arizona. Vi har varit där tre gånger nu och jag har skrivit olika inlägg om mina vandringar där. Läs gärna inlägget Vandra i Sedona.  Läs också gärna vandringsprofilen Annette Spuhler ...

Julklappbok! Saltvattenliv - en världsomsegling!

Julklappbok! Saltvattenliv – en världsomsegling!

Projekt Kungsleden – dag 14, 8 september.

Projekt Kungsleden - dag 14, 8 september.

Projekt Kungsleden – dag 13, 7 september

Jonas van Riemsdijk

Vandringsprofilen: Jonas van Riemsdijk

Fiska Kungskrabba i Kirkenes

Igår anlände vi (Jenny och min familj) till Kirkenes i norra delarna av Norge. Mer bestämt i östliga Finnmarken. Ett område känt för mig för sin natur och naturupplevelser. Både vandring men också mycket annat. Vi flög hit via Oslo och på landningsbanan på flygplatsen i Kirkenes fick vi vara med om den kraftigaste inbromsningen ...

ostronsafari

Fråga till Vandringsguiden om Ostronsafari

Vi på Vandringsguiden får löpande frågor skickade till oss och då vi tänker att det kan finnas fler som kan ha glädje av svaren publicerar vi frågorna och svaren här så att andra kan ta del av informationen! Denna gång var det Kenneth som hade frågor om Ostronsafari på Jylland.  Jag skrev i höstas ett inlägg om ...

Vandringsprofil: Johan Lindblad

Vandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar vi Johan Lindblad som har ett spännande vandringsprojekt igång tillsammans med sin vän Jonas van Riemsdiejk. De håller just nu på med ...

Bästa termosen

Igår skickade jag ett meddelande till min moster och tackade för den där fantastiska termosen från Thermos som jag fick för snart 10 år sedan. Den är fortfarande i särklass den bästa termos jag har och har haft! Om jag på morgonen hemma fyller den med kokande vatten och är ute en hel dag och sover ...

ostronsafari

Ostronsafari – En vandring på havets botten

Ostronsafari - En vandring på havets botten

Vandringssäsongen är i full gång på Kreta

En lägesrapport från södern: vandringssäsongen i full gång på Kreta! I år blev det tidig start på grund av att högsommarvärmen fick sig en rejäl smäll i början av september. Temperaturen sjönk, fuktigheten försvann så redan den 2 september var jag ute på säsongens första vandring. Och det var ingen mjukstart med kort tur för att komma igång. ...

Annas tankar om Bergans Sky Jacket

Anna, en av våra duktiga personer i vår testpanel har testat Bergans Sky Jacket. Ett fullskaligt test av denna jacka är på gång men då Anna hade en massa bra tankar om jackan publicerar vi det som ett gästbloggsinlägg också! Anna tänker såhär om denna jacka… Jag har testat Bergans gula tunna skaljacka (du vet vad ...

Foto: Jonas Höglund, Ressult

Gästblogg: Bestigning av Städjan i Idre

Jonas Gustafsson  är sedan 2016 gästbloggare på vandringsguiden.se. Vi bjuder in gästbloggare för att bredda bilden av vandring och vill presentera olika synvinklar på vandring. Jonas bloggar om sin resa och äventyr med slutmålet att bestiga Kilimanjaro i rullstol. Läs och bli inspirerar av Jonas och hans resa.  Efter elva timmars hårt och målmedvetet arbete hade jag ...

Foto: Martin Flink, Stratos Cinema

Vandringsprofil och ny gästbloggare: Jonas Gustafsson

Vandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar vi vår nya gästbloggare Jonas Gustafsson. Jonas kommer den kommande tiden var en av Vandringsguidens gästbloggare. Vi kommer kunna följa Jonas och hans ...

Gästblogg: Vandra på Malta

Anton Johansson är sedan 2016 gästbloggare på vandringsguiden.se. Vi bjuder in gästbloggare för att bredda bilden av vandring och vill presentera olika synvinklar på vandring.  Anton bor på Malta och vill gärna dela med sig av sina tips om vandring just där men även om andra vandringsresor han gjort och om den kunskap han tillskansat ...

Vandringsprofil: Anton Johansson

Vandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar vi Anton Johansson som för ett år sedan flyttade från Sverige till Maltas sol och värme. Där arbetar Anton på en ...

Gästblogg: Varför vandringsledare och att bygga en vandring!

Våren är i full gång på Kreta, den började för en månad sedan. I och med att mandelträden blommar vet vi att vintern är inne på upploppet. Jag har varit ute och vandrat så mycket som möjligt, nu händer det så mycket så man vet inte var man ska titta. Det är knoppar, blommor, nya ...

Gästblogg: Vandra på Kreta – Bra saker att tänka på.

Gästblogg: Vandra på Kreta - Bra saker att tänka på.

Vandring på det kalla årefjället

Denna veckan spenderar jag i ett kallt Åre. Många är här för att åka skidor och skidsäsongen är så klart igång. Men själv åker jag inte skidor denna veckan utan andra typer av aktiviteter och äventyr. Det blir så klart en och annan kortare vandring eller promenad i det kalla vädret. Både längs med den ...

Gästbloggare Ia Löfquist

Ia Löfquist är sedan 2015 gästbloggare på vandringsguiden.se. Vi bjuder in gästbloggare för att bredda bilden av vandring och vill presentera olika synvinklar på vandring.  Ia bor på Kreta och brinner för vandring och då specifikt att vandra dagsturer. I sina blogginlägg delar hon med sig om henne passion, hennes egna tankar om vandring generellt ...

Föredrag med Anneli Pompe

I förra veckan var vi inbjudna på en föreläsning med Annelie Pompe på Malmö Outdoor i Malmö. Jag visst inte mycket om Anneli innan vi besökte hennes föredrag men blev nyfiken då föredraget hade rubriken ”Med äventyr som livsstil”. Och det visade sig vara ett riktigt bra föredrag tyckte jag. Anneli var verkligen en ”äventyrsnörd”! ...

Vandringsprofil: Ia Löfquist

Vandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar vi idag Ia Löfquist som jobbar och har ett stort intresse för vandringar på Kreta. Ia kommer framöver vara en av Vandringsguidens ...

Vandringsprofil: Jenny Larsson

Vandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar vi idag Jenny Larsson som är en erfaren vandrare och grundare av vandringsguiden.se.  Vi träffar Jenny i hennes vardagsrum där hon precis ...

Köpa friluftsprylar i New York

Har precis kommit hem från en resa till New York. NY är verkligen en storstad som kanske inte direkt kan kopplas till vandring och friluftsliv. Förutom då möjligen att vi gick väldigt mycket och besökte så klart äpplets ”vildmark” i Central park. Medan vi gick i den faktiskt ganska stora stadsparken tänkte jag mycket på ...

vandring usa

Profilen: Emma Ising

Vandringsguiden presenterar löpande intervjuer med intressanta friluftsprofiler och vandrare som kan inspirera andra. Målet med serien är att just inspirera och berätta om vandring och friluftsliv. I detta inlägg i serien om friluftsprofiler träffar vi Emma Ising  som är en mycket erfaren vandrare och en känd profil inom friluftsfrämjandet.  Namn: Emma Ising Utbildning inom friluftsliv: Ungdomsledarutbildning inom Friluftsfrämjandet, ...

Höstvandring mellan Genarp och Sturup

Oktober är här och det börjar bli lite kyligare om dagarna. Vi tyckte det var dags för en vandring och samlade ihop ett gäng som ville ge sig ut och nu i helgen var det dags. Som vanligt hade vi med oss lite blandad med folk. Den här gången var det första gången min bror ...

Toppbestigning av Kebnekaise till minne av Lars Olof

Nu är vi precis hemkomna från en dryg vecka i svenska fjällen. Mer specifikt i området runt Kebnekaise fjällstation. Vilken vecka vi har haft! Sköna naturupplevelser, tuff bestigning, trevlig sällskap och känslosamma stunder på toppen. Detta var en speciell vandringsresa! Det började med att min sambo gav sin pappa (Lars Olof) i födelsedagspresent att de skulle ...

Siw Berg

Jag ska följa med min kompis ca en vecka i Jämtland där vi ska tälta, vandra sen ska jag även fiska lite. Jag längtar såå! Jag tänkte berätta för er om mina förberedelser (planering, läsa kartor, inköp, vägning, bajsskola:), fjällektioner etc.) inför vandringen, och även under vistelsen där. I både medgång o motgång, vilket jag hoppas blir mest ...

Vandring på Kreta- Ia Löfquist

Ia Löfquist som jobbar och har ett stort intresse för vandringar på Kreta. Ia kommer framöver vara en av Vandringsguidens gästbloggare. Hon kommer skriva om sin passion över vandring på Kreta och om att vandra i varmt klimat och bergigt landskap. Har du specifika frågor om vandring på det vackra Kreta kan Ia svara på ...

Carina Morén

Jag heter Carina Morén, 56 år och bor i Bromma i Stockholm i min lilla lägenhet och tar alla chanser jag kan att vandra ut i skog o mark. Intresset för uteliv och främst vandring väcktes hos mig i samband med att jag bestämde mig för att vandra El Camino i Spanien år 2011. Efter denna vandring så ...

Kommentera - Vad tycker du

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumerera på Vandringsguidens nyhetsbrev!

Vi skickar då och då nyhetsbrev med intressanta nyheter om vandring och friluftsliv. Ge oss din email så missar du inte nästa utskick!!

gdpr

Tack! Vi har skickat ett email till dig med en bekräftelselänk. Klicka på den och sen är vi klara.