Denna veckan spenderar jag i ett kallt Åre. Många är här för att åka skidor och skidsäsongen är så klart igång. Men själv åker jag inte skidor denna veckan utan andra typer av aktiviteter och äventyr. Det blir så klart en och annan kortare vandring eller promenad i det kalla vädret. Både längs med den frusna Åresjön och upp på bergen. åre vinter vandraVädret denna vecka var väldigt kallt och det var riktigt kallt om kinder och näsa.

Igår var det solsken, blåhimmel och vi passade då på att ta Kabinbanan upp till skutan vilket man kan göra även om man inte är skidåkare. Att åka kabinen utan liftkort kostar 135 kr för en vuxen. Förra gången vi var här vandrade vi upp hela vägen till toppen vilket ni kan läsa mer om i blogginlägget om bestigningen av Åreskutan. Men i vintervädret är vandringsstigarna inte tillgängliga och skidåkarna har tagit över fjället. Det hade dessutom varit alldeles för jobbigt och övermäktigt för oss att bestiga skutan i snön. Möjligt hade det så klart varit om vi hade haft rätt utrustning och vi inte hade stört skidåkarna.  Stavar och/eller snöskor hade nog varit en bra ide ex. Men denna gång hade vi barn med oss och var inte rustade för en så stor utmaning utan det blev ett lite lugnare besök på toppen.

Från toppstationen på kabinbanan kan man dock ta sig en promenad upp ända upp till toppen när det finns en lite stuga. Flera skidåkare går upp för att blippa sitt liftkort för att registrera att man varit på skutans topp. Utsikten från toppen är en bra dag lika vacker på vinter som på sommaren. Man får utsikt över stora områden om vädret är klart. Dock är vädret ofta inte det bästa på vintern och speciellt inte i januari då det brukar vara väldigt kallt och ofta en del blåst.åre vandra vinter

Kallt var det även denna vecka då vi varit uppe men där var ändå flera dagar då det var super fint väder på toppen. Vissa veckor är inte toppen öppen ens en dag pga vind och väder. Men denna gång hade vi vädret med oss trots kylan. Ner mot -25 grader har vi haft och då gäller det att ha koll på väderförhållanden och klä sig rätt.  Lager på lager principen gäller både för vandrare och skidåkare och när det är kallt är det även extra viktigt att skydda utsatta delar som tår, fingrar, ansikte och näsa som lätt blir kalla. Det kan även finnas behov att öka antalet lager för att hålla värmen. Kanske ett extra värmelager eller ett extra skallager som skyddar mot vind. Som alltid är materialen viktiga så du inte blir fuktig och kall.

Jag gick även längs med stranden på Åresjön och där var det blåsigt och isigt. Broddar hade varit att föredra på skorna för att minska halkrisken. Men jag gick försiktigt längs med stranden och njöt av den fina utsikten över topparna. Jag har fått lära mig en gång att man skall gå som en pingvin när man går på is. Dvs ha tyngdpunkten på främre benet. Så tänk på det! Ett bra råd som funkar både för barn och vuxna. :0) (null)

Kan varmt rekommendera ett besök i Åre. Både vinter och sommar tid. Vintertid är det så klart skidåkningen som lockar många men det finns mängder av andra äventyr att prova på. Jag har både testat åka hundspann, som är mysigt och rofyllt, men också att köra snöskoter som är lite mer actionfyllt även om man även då får njuta av fjälltet på ett alldeles speciellt vis. När vi åkte hundspann åker man mest med och det är ganska tyst och vacker på fjället. En rofylld aktivitet som kan passa alla. När det gäller skoter var det i min smak lite mer äventyrsfullt och roligare än att åka hundspann. För att köra själv krävs det att man har körkort. Men man kan även åka två på varje skoter så man kan vara medpassagerare. För mig som är något rädd för fart var skoterkörningen en utmaning. Att våga köra på med de starka motorerna. skoter i Åre