Avsnitt 10: Om olyckan skulle vara framme

Vi reserverar oss och rekommenderar att du läser på mer

Vi kan tyvärr inte här ge fullständiga råd om vad som ska göras i alla lägen, men vi kan ge exempel på de saker som vanligen kan inträffa. Vi ger också lite generella råd och rekommenderar verkligen att du läser på vidare om de olika sakerna. I detta inlägget som tillhör detta filmavsnitt finns bra länkar där du kan läsa på mer så att du är förberedd när du väl är ute och något händer! Det är på ditt eget ansvar du är ute och du kan inte förlita dig på att ex. fjällräddningen kan lösa de problem som uppstår. Det är långt mellan platser där du har mobiltäckning, mycket av terrängen är svårtillgänglig och väder kan hindra räddning att komma på plats.

Att behöva agera!

STOP – Stanna, Tänk, Orientera, Planera

(vår modifiering av akronymen STOP från Arméns Handbok Överlevnad)

Stanna

Stanna upp och skapa dig en bild av vad som har hänt, vad du har framför dig. Säg högt vad det är som har hänt. Erkänn för dig själv och gruppen att ni har ett problem, ex. att gruppen gått vilse, något har skadat sig eller att en ryggsäck flutit iväg i ett vattendrag.

Ta något att äta och dricka så att ni ger er själv bästa möjlighet att lösa det uppkomna problemet. Detta skulle kunna vara rätt läge för att öppna ditt Nödchoklad!

Tänk

Vad har egentligen hänt? Vad har ni med er för utrustning som kan hjälpa er att lösa problemet? Vad har turkompisen i sin ryggsäck som kan vara till hjälp?

Orientera

Var visste ni senast att ni befann er? Vet du just nu exakt var du är på kartan? Kan/bör ni fortsätta gå eller är det bäst att stanna på plats? Hur ser terrängen ut omkring er? Har ni en mindre fjälltopp strax bredvid där det är större sannolikhet att ni har mobiltäckning?

Planera

Gör en plan för hur ni ska agera från och med nu. En tydlig och öppen plan som alla känner till skapar trygghet i gruppen. Ni kanske behöver dela på er? Kan ni omfördela packning så att gruppen kan fortsätta tillsammans? Skapa en plan och håll er till den.

Läs hela inlägget som handlar om STOP – Stanna, Tänk, Orientera, Planera

Ladda ner gratis pdf på STOP-lathunden!

Håll dig till markerade leder

I synnerhet om du är ovan vandrare bör du stanna längs markerade leder. Men att gå längs en markerad led innebär inte att du ska vandra utan karta och kompass. Ibland leds vägen om pga en trasig bro eller något annat hinder och då är det av högsta vikt att du har förmågan att kunna navigera ändå.

Vätskebrist

Att glömma dricka är lätt när du är aktiv på ett sätt du inte är hemma i vardagen. Och när du dessutom gör förändringar i maten behöver du kanske också lägga till lite extra vätska. Något jag har fått lära mig men inte riktigt hittat en källa på är att fjällvatten innehåller mindre salter och mineraler så att du kan behöva fylla på med detta. Ett sätt kan vara att ha med sig lite vätskeersättning. Förmodligen inget som behövs på en vanlig fjälltur. Men om någon i gruppen skulle bli magsjuk eller om det skulle vara väldigt varmt och någon svettas mycket kan det behöva fyllas på också med salter.

Värmeslag

Värmeslag är när kroppens egen förmåga att styra temperaturregleringen inte längre fungerar. Risken ökar när du är mer än vanligt aktiv i varm miljö. Och framför allt innan din kropp har hunnit vänja sig vid värmen.

Du får en kroppstemperatur över 40 grader men också symtom som huvudvärk, yrsel, illamående, irritation och förvirring samt en ökad puls kan finnas.

Behandlingen är vätska och svalka (lägg exempelvis blöta handdukar på den drabbade). Situationen kan bli så allvarlig att du behöver ringa efter 112. Och då tiden till vård är betydligt mycket längre i fjällmiljö än i stan så är värmeslag något vi verkligen vill undvika.

Läs vad 1177 skriver om värmeslag! 

Vrickning/stukning

Att vricka eller stuka en fot är nog en av de absolut vanligaste incidenterna på en fjälltur! Det är lätt att trampa snett när underlaget är ojämnt, om du är trött och bär tung packning. Förebygg så långt det är möjligt genom att vandra i bra skor eller kängor, pausa när det behövs och packa lagom tungt i ryggsäcken.

Om det ändå skulle inträffa är det viktigt att du har med dig en bra elastisk linda att linda foten med direkt. Det finns en lathund för vad en kan göra med en stukad fot, något som kallas RICE. Dock är det med detta som med mycket annat att inget är exakt och att det finns många åsikter och uppfattningar. RICE är dock välkänt inom sjukvården och min uppfattning är att om skadan är av betydande art är det bra att använda sig av detta. En mindre skada kan du försöka belasta och komma igång med så snart som möjligt. Men allt är individuellt och det behöver alltid anpassas till situationen.

R – Rest, vila

I – Ice, kyl om möjligt ned skadan

C – Compression, linda ganska hårt först en kortare stund, lätta sedan på lindan

E – Elevation, ha foten i högläge

1177 har en bra film om hur du lindar en stukad fot. Lär dig det innan du ger dig ut och vandrar!

https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Stukad-fot/

RICE enligt wikipedia

Skoskav

Skoskav är otroligt irriterande och kan till och med göra så ont att det kan hindra någon från att gå vidare.

Se till att förebygga skoskav genom att ha förberett dina fötter för vandring. Väl omhändertagna fötter och väl ingångna skor är en bra grund. Tejpa gärna förebyggande med leukoplast på de ställen du vet att du ofta får skav. Många får skavsår på hälar eller tår.

Ta hand om skoskavet så fort det börjar kännas! Skoskav går inte över för att det ignoreras ett par timmar och risken är istället att det växer och blir betydligt mer besvärligt. På ett mindre skavsår kan det räcka med att sätta tejp, ett större kan behöva ett riktigt skavsårsplåster såsom Compeed. Om skavsåret hunnit bli riktigt stort behöver du tömma blåsan på vätska och sedan sätta compeed och kanske till och med tejp ovanpå och omkring.

En vandring jag gjorde i Ecuador för några år sedan var en höghöjdsacklimatisering inför ett topptursförsök. Och med mig hade jag en tjej som vi vet lätt får skavsår. Och tjejen ifråga är också sådan att hon verkligen inte klagar i onödan! Så när hon lät meddela att hon hade fått skavsår på båda hälarna visste vi att det var nu vi skulle stanna och ta hand om det, det kunde inte vänta tills nästa planerade paus. Hon tog av sig båda kängorna och på båda hälarna hade hon vätskefyllda blåsor så stora att våra vanliga compeed inte räckte. Vanligtvis brukar jag inte vilja sticka hål på blåsor pga risken för infektion men här hade vi inget val. Vi ägnade en stunds pysslande med att rengöra nål och fot med handdesinfektionsmedel och sedan stack vi hål. Satte på ett skavsårsplåster på varje fot och tejpade sedan runt för att hålla allt på plats och förebygga fler skavsår. Detta fungerade mycket bra och hon kunde fortsätta turen precis som planerat!

Läs 1177s råd om skavsår

Djurstick/bett

Djurstick och bett är också mycket vanligt att råka ut för. Särskilt myggbett, men getingstick är inte heller helt ovanligt.

Förebygga är det viktigaste! Ska du vistas i områden med mycket mygg är en mygghatt eller myggnät bra.

Är du känslig för myggbett kan du använda dig av receptfria allergitabletter som går att köpa på apoteket. Är du däremot allergisk mot ex getingstick måste du se till att du har läkemedel för detta och att dina kompisar på turen vet vad de ska göra om något skulle hända.

Läs 1177s råd om geting- och bistick

Förlorad/trasig utrustning

Saker går sönder och saker kan tappas längs vägen. Det är omöjligt att ha dubbelt med sig av allt. Men det viktiga är att ha skapat en plan för hur du ska göra ifall något kritiskt går sönder eller försvinner. Ha gärna lite saker med för att kunna reparera utrustning som går sönder.

Silvertejp

Silvertejp är något jag i princip aldrig åker iväg utan, inte ens på en kortare helgtur. Det går att laga det mesta med tejp, du kan till och med använda den som skavsårstejp även om annan tejp är att föredra.

Sysaker

Ett mindre sykit kan vara bra att ha med sig för att laga en reva i byxorna eller sy i en knapp.

Multiverktyg med tång

Någon form av multiverktyg har jag alltid med mig. Jag har själv använt min swiss army knife i 20 år och jag skulle inte vilja vara utan den.

Allvarligt insjuknande/allergisk reaktion

Det vi inte vill ska hända kan ibland vara det som faktiskt händer när vi är som längst ifrån sjukvård. Alla situationer och händelser rår vi inte över och kan vi inte heller förbereda oss för. Men vi kan ha skapat oss en plan för vad vi ska göra om något oförutsett inträffar. STOP är en bra utgångspunkt. Se ovan för djupare information.

Vi kan ha gett oss själv förutsättningarna för att lösa en del på plats genom att ha med sig en bra sjukvårdsväska eller ett bra första hjälpenkit. Vi kommer inte här idag gå igenom exakt vad vi anser bör finnas i. Men här nedan finns en länk till en lista på vad jag (Emma) har i min sjukvårdsväska och tips på bra sjukvårdskurser du kan gå för att ha en bra handlingsplan.

http://vandringsguiden.se/hygien-och-sjukvard/sjukvardsvaska/

http://crossinglatitudes.com/forsta-hjalpenkurser

Vilse

Har du gått vilse? Använd dig av STOPregeln – Stanna, Tänk, Orientera, Planera.

Använd karta och kompass och se till att alla i gruppen vet var ni är på kartan och att alla är överens. Ni har gemensamt ansvar för att hålla koll längs vägen så att ni är rätt på det. Och gps är bra men inte alltid tillförlitligt.

Idag finns också en rad olika hjälpmedel för att skicka ut sin position eller nödmeddelanden. Ett exempel på detta är en SPOT.

Extrem trötthet och att planera in marginaler

Extrem trötthet är något som är fullt rimligt och som verkligen kan ställa till problem för gruppen och hela turen. Se till att du provat gå längre sträckor hemma, gärna flera dagar i rad. Hur reagerar du med för lite sömn, annan mat och andras behov och viljor? Vilka signaler ska din grupp vara uppmärksamma på när du börjar bli trött?

Prata öppet i gruppen om olika behov och sätt att fungera. Är vi medvetna om det från början är det också lättare att se signalerna tidigt och därmed hindra att det blir ett stort problem. Kanske kan en lösning vara att den för dagen starkaste i gruppen bär några extra kilo i sin packning? En annan dag är det kanske du som kan ta en del av någon annans packning.

Men det kan också finnas en gräns där det bara inte går längre. Ni måste göra stopp, slå läger och göra en plan för hur turen ska fortsätta.

Planera redan från början in marginaler! Ge er själva en extra dag i planeringen av turen. Kanske behövs den för att återhämta er efter en riktigt tuff topptur, kanske behöver ni torka utrustning en solig dag. Men det kan också var så att ovanligt stora nederbördsmängder höjt vattennivån där ni tänkt vada. Det kanske inte längre är möjligt och ni måste gå en väldigt mycket längre omväg?

I samarbete med

Friluftsfrämjandet

Kommentera - Vad tycker du

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumerera på Vandringsguidens nyhetsbrev!

Prenumerera på Vandringsguidens nyhetsbrev!

Vi skickar då och då nyhetsbrev med intressanta nyheter om vandring och friluftsliv. Ge oss din email så missar du inte nästa utskick!!

gdpr

Tack! Vi har skickat ett email till dig med en bekräftelselänk. Klicka på den och sen är vi klara.