Här kommer Johannas berättelse om deras första dag på vandringen mot Kebnekaises topp.
Vår ambition med att blogga är att dela med oss av hur vår planering av resan stämde överens med verkligheten och svara på några av de frågor vi hade innan vi gav oss iväg.

Dag 1

Start i Nikkaloukta dagen efter bilresan från Sthlm via Umeå. Innan avmarsch sov vi i stuga i Nikkaluokta där vi packade om vår utrustning, fördelade maten och diskuterade länge om det var värt att bära en öl eller ej.
Vi kom inte iväg som planerat. De fem första kilometrarna till båten i Laddjujavri gick i allt för raskt tempo. Att fullastade – ca 20kg/person med tält och förnödenheter – småspringa 5 km var onödigt men vi hann med båten! Båtbiljetten var dyr men det är en vacker färd och möjlighet till samtal med andra vandrare och styrman om omgivningarna. Det var också skönt att vila, justera packningen och ta några foton.
Vägen upp till Kebnekaise fjällstation är vacker och stenig med visst motlut. Vi tog det lugnt och efter 3,5 timmar pustade vi ut vid stationen. Vi fortsatte ytterligare 1.5 km på Västra leden mot toppen och hittade en helt otroligt vacker tältplats med vidunderlig utsikt mot Singidalen. Vi har egen stensoffa och ett litet stenbord, med en porlande fjällbäck intill, där vi tvättar oss med fjällschampo, hämtar friskt vatten och kyler pilsnern…
Inhyrda Fjällräven och Hillebergs tält restes raskt enligt youtube-filmen och vi var väldigt nöjda att vi kånkande upp två proffstält och en lätt gummihammare till vår base camp. Blir många små spikar att fästa i den magra jorden! Att trängas i ett för litet tält med utrustning är inte att rekommendera, då man inte kan lita på vädret och vi vill ha lite komfort.
Vinden tog i och temperaturen sjönk på kvällen. Vi åt frystorkat och drack bärsen andäktigt. Vi pratade om hur fantastiskt det är att vi hade tur med fått vädret under den första dagen med många nya moment. Taptot blåstes tidigt.
Några höfter, hälar och knän ömmade så vi beslutade att ta en dag i gympadojorna för topptursförberedelser vid fjällstationen, innan Kebnekaise väntar imorgon om vädret tillåter. Många goda råd att få i minglet vid stationen…

Slutsatser dag 1

• Det tar 1,5 tim till Laddjujavri med tung packning. Starta i tid för att slippa springa.
  • Det är svårt att fördela vikten jämt och det krävs erfarenhet att packa. Vi skiftade ryggsäckar några gånger och vi borde varit noggrannare med att ställa in våra säckar.
  • Glada att vi packade smart i färgglada packpåsar.
  • Det är härligt att tälta när det inte regnar och vi mycket nöjda att vi avbokade det dyra boendet på fjällstationen och satsade på tält. Hitta en bäck så behöver du inte betala serviceavgift varje dag på fjällstationen.
  • Temperaturskillnaderna uppe på kalfjället varierar. Lita inte på vackra bilder på Instagram med folk i shorts. Det är mycket kallare på kvällen.
  • Som förstegångare gäller det att inte förta sig och ta dagen som den kommer. Prata med kroppen och var realist; allt du planerat hemma i soffan hinns inte med första gången – för då blir nog inte en andra resa..
  • Vi borde burit med två öl. Det är inte ”need to have” men definitivt ”nice to have”.