Sidan innehåller annonslänkar

Torka mat inför vandringen

Det är väldigt smidigt att ha med sig torkad mat med sig på vandringen. Många köper torkad mat i friluftsbutiken, typ blå bands, Real turmat eller andra märken. men vad många inte vet är att det går bra att torka sin mat själv.

Det är fullt möjligt att torka sin egen mat inför exempelvis fjällvandringen. Fördelen med att man torkar maten är att den håller längre men också att den tar mindre plats och väger mindre i din packning. Det är möjligt att torka nästan allt och det kan bli riktigt gott och det är roligt själv skapa sin meny som en förberedelser inför turen.

Torka mat i ugnen

Det finns speciella torkmaskiner för mat men det vanligaste är att torka i ugnen. Sätt ugnen på 50-60 grader (jag brukar oftast ha lite tidsnöd när jag ska torka och höjer därmed temperaturen till ca 70-80 ungefär och det brukar funka…) och lämna ugnsluckan på glänt under torkningen så luften får cirkulera och på så sätt snabbare torkar ut maten. Har du en varmluftsugn kan du med fördel använda den!

Generella regeln är att dela maten i så små bitar eller tunna skivor som möjligt för då går det snabbare att torka. Förväll/förkoka gärna grönsaker och rotfrukter som skall kokas innan de torkas så tar det kortare tid att koka dem när ni sedan är ute på fjället eller i skogen. Vill du torka kött är det en fördel att torka fettsnålt kött då risken är mindre att den torkade maten härsknar i väntan på att tillagas.

Sprid ut bitarna av mat på ett bakplåtspapper eller ett ugnsgaller om det går och sätt in i ugnen. Har du varmluftsugn kan du ha flera plåtar inne samtidigt. I en gammal ugn kan det vara bra att byta plats på plåtarna emellanåt. Det tar flera timmar (8-20 h) att torka mat och tumregeln är att det är klart när maten är spröd, torr eller går att bryta.

Om du är intresserad att köpa torkmaskin har OBH Nordica en. Men det går alltså även bra att torka i en vanlig ugn eller micro till viss del.

Förpacka den torkade maten i pappersåsar

Förpacka den torkade maten helst i papperspåsar så att eventuell kvarvarande fukta inte gör att maten möglar. Detta är svårt att genomföra när man vet att det mycket väl kan regna en hel del på exempelvis en fjälltur. Jag brukar lösa det genom att lägga den torkade maten i papperspåsar och sedan samla alla papperspåsarna i en större plastpåse.

Det finns olika varianter hur man föredrar att förpacka maten. Ett sätt är att förpacka allt till varje måltid klart i en påse så att du vid middagsdags på turen vet att det är just den här påsen som är middagen på torsdagen. Jag brukar däremot förpacka morötter för sig, paprika för sig, kött för sig osv. Detta eftersom jag tänker att jag kanske är olika hungrig olika dagar samt att det är lättare att variera måltiderna ute.

Smart kan vara att laga hela maträtter klara hemma och sedan torka den, exempelvis köttfärssås. Laga köttfärssåsen klar som om du skulle äta den hemma, krydda och lägg i alla tillbehör och bred sedan ut hela rätten på ett bakplåtspapper. Då behöver du bara blötlägga och koka upp när du är ute på tur.

Exempel på mat som går bra att torka:

Tunna skivor av frukt och bär (ex äpplen, jordgubbar)
Grönsaker (ex paprika, Zucchini)
Rotfrukter (ex zucchini, morötter)
Svamp
Kött (välj fettsnålt kött och tillaga det innan torkning)
Tacoskött
Köttfärssås
mm.

Blötläggning av den torkade maten

När du väl är ute och vandrar kan du enkelt spara tillagningstid och bränsle genom att lägga din torkade mat i blöt under förmiddagen eller vid lunchen. En tumregel där är att kött bör läggas i blöt under förmiddagen, ev redan vid frukosten medan grönsakerna kan läggas i blöt vid lunchen eller senare under eftermiddagen. Detta gör att den torkade maten tar upp vätska igen och på så sätt går fortare att tillaga på kvällen. Blötläggning görs enklast genom att hälla i den torkade maten i en flaska med stor öppning, ex. en Nalgeneflaska som jag själv använder. Fyll sedan på med vatten upp till ungefär 1/2-2/3 av flaskan. Efterhand kommer maten att svälla och vattnet försvinna.

Lyxa till det på turen

Alla rätter är inte fullvärdiga ur näringssynpunkt så komplettera gärna med exempelvis c-vitamin brustablett. Det ger dessutom en liten extra lyxkänsla att variera fjällvattnet med! Köp c-vitamin hos Bodystore.

Efterrätt är värt att släpa med sig! Några påsar pulverkräm, chokladpudding eller citronfromage kan liva upp en regndyster dag eller ge lite extra energi efter en tuff vandringsdag!

Kommentera - Vad tycker du

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumerera på Vandringsguidens nyhetsbrev!

Prenumerera på Vandringsguidens nyhetsbrev!

Vi skickar då och då nyhetsbrev med intressanta nyheter om vandring och friluftsliv. Ge oss din email så missar du inte nästa utskick!!

Jippi! VI har nu lagt till din email till vårt nyhetsbrev. Vandra på!